Der er mange forskellige cykellygter på markedet i forskellige kvaliteter og priser. For ikke så forfærdelig mange årtier siden var der ikke ret meget at vælge imellem og kvaliteten var generelt lav i forhold til i dag.
Hvem husker ikke den klassiske dynamolygte hvor man ligefrem kunne høre dynamorullen arbejde mod dækket, som ligeledes gav mærkbar modstand i pedalerne?
I 2003 skete der en lille revolution hvor det danske firma Reelight lancerede magnetlygten. En magnetlygte fungerer ved at der monteres et sæt magneter på hjulet og en magnetspole på stellet. Denne kombination vil lave strøm når hjulet roterer. Denne strøm udnyttes med det samme og lygten blinker eller lyser konstant. Magnetlygter bruger derfor ikke batteri og har dermed minimal miljøbelastning.
Magnetlygter har klart deres force i byer. Dette skyldes at lyset har en stor spredning så man bliver set. Til gengæld ser man ikke så godt med dem på en mørk vej – men det skal understreges at man bliver set og kan man leve med dette byder magnetlygten på mange fordele:
De første magnetlygter sad nede ved navet. Disse var fra starten en succes selvom de sad lavt omkring 35 cm over jorden. Kritikerne mente at de sad for lavt og derfor kunne bilisterne ikke se dem ordentligt. Til lygternes forsvar kan så siges, at de skal monteres i venstre side, så de vender ud mod vejen og at hvis man ikke kan se en lygte i 35 centimeters højde, så er man for tæt på i forvejen.
Erfaringer viste dog også at placeringen ved navet gjorde lygten sårbar overfor ex. cykelstativer og ved styrt. Det kræver så lidt agtpågivenhed, men det gør andre typer lygter også.
I dag er løsningen til kritikerne opfundet. Den såkaldte splitmagnetlygte. Princippet er det samme med magnet og spole, men her går så en ledning op til selve lygten som monteres på enten sadelpind, bagagebærer, kurv eller centermontering på forgaflen. På den måde ryger argumentet mod navplaceringen, og splitmagnetlygterne er derfor på mange måder den klassiske batterilygte overlegen. Yderligere leveres lysstyrken i en bredere vinkel og genererer 4 gange så meget lys. Tilmed er mange af de nye splitmagnetlygter med godkendt refleks og så man får også en god optisk løsning - lygterne ser nemlig godt ud.
Se også vores udvalg af kraftige MTB lygter.
LED-pærerne har en levetid på mere end 100.000 timer. Det svarer til mere end 11 år i uafbrudt brug. Holderen til lygten er overfladebehandlet for at imødegå vind og vejr i op til 7 år. Magneterne vil praktisk talt vare evigt. Reelt er levetiden nok lavere for det afhænger jo også af hvilke forhold man udsætter sin cykel for og dermed sine lygter. Et kvalificeret gæt vil være, at lygterne har samme levetid som cyklen.
Der er tre typer lys at vælge imellem:
Der er en prisforskel på typerne som skyldes forskellige komponenter i lygterne.
Magnetlygterne som sidder ved navet kan fås i to versioner. Du skal vælge "Extended" serien hvis du har rulle- eller skivebremse op til 160mm. Ellers skal du vælge "Compact".
Fordelene ved de nyere splitmagnetlygter er dog at foretrække, da de sidder højere oppe, har flere placeringsmuligheder og er mindre udsat for slag. De koster noget mere, da de er dyrere at producere, men i det lange løb kan de være mere økonomiske mht. øget sikkerhed og holdbarhed.
Man kan også købe et sæt ekstra magneter til sine lygter: Med et sæt ekstra magneter monteret i hjulene vil der dannes mere strøm til dine lygter. Det forbedrer funktionaliteten yderligere, alt efter hvilken lygtemodel du har:
Angående modellerne med kondensator altså SL120/SL520/SL620/SL621 så er de følsomme over for nøjagtig montering. Det er vigtigt, at afstanden mellem magnet og lygte ikke overstiger 3 mm. Desuden skal du være opmærksom på, at kondensatoren er tom, når lygten leveres. Når SL120 tages i brug første gang, anbefaler vi, at du cykler en tur på 10-15 minutter uden stop for at oplade kondensatoren.