Inden du går ud og køber en cykelpumpe, er det en meget god ide at gøre dig nogle overvejelser omkring hvilken pumpe der bedst muligt opfylder dit behov. Det er forskelligt om du cykler en gang i mellem, eller skal bruge din cykel til og fra arbejde hver dag eller om du cykler på et professionelt plan.
Der er et hav af cykelpumper, og der er også forskel i kvalitet. For at finde den pumpe som passer til netop dine behov, vil vi herunder prøve at guide dig i forhold til hvilke pumper der er, hvilken forskel er der, hvilke mærker er der osv.
De mest almindelige typer cykelpumper:
Minipumper er små og nemme at have med i lommen eller i en sadeltaske. Minipumperne fungerer faktisk på samme måde som de gamle cykelpumper, men kan af henhold til størrelsen ikke indeholde så meget luft. Så det vil sige, at du skal pumpe flere gange for at få hjulet pumpet op.
Minipumpens klart store fordel er at du altid kan medbringe den på din cykeltur. Mange minipumper er dog udstyret med det man kalder 2 way pumpefunktion. Det er et 2 vejs system, som opbygger tryk i begge retninger (både ved tryk og pull bevægelsen) og på den måde fremskyndes oppumpningen.
Fodpumper er på mange måder uundværlig når man jævnligt skal pumpe sin cykel. Man opnår det helt rigtige tryk og ventilen vil ikke blive vredet frem og tilbage imens man pumper. Man skal heller ikke bruge så mange kræfter som ved en mini- eller rammepumpe. Der kan også være meget mere luft i en fodpumpe, så derfor skal du ikke pumpe så mange gange.
Desuden bruger man ikke kun sine arme til at pumpe med, så derved bliver det også en del lettere at pumpe med en fodpumpe. På rigtig mange fodpumper er der monteret et manometer, som gør det muligt at pumpe sit dæk med det helt nøjagtige dæktryk.
Co2 pumper er rigtig god, hvis man ønsker en hurtig og effektiv pumpning uden man selv skal gøre ret meget. Co2 pumper koster dog lidt mere og man vil blive ved med at have en lille udgift til patroner, fordi man skal udskifte patronerne i takt med at de bliver opbrugt. Fordelene er dog at man slet ikke skal bruge nogen kræfter, samt at den hverken vejer eller fylder særlig meget, når man er på farten.
Det man skal være opmærksom på, når man køber en Co2 pumpe, er om patronerne skal være med eller uden gevind. For det er ikke alle patroner og pumper som passer sammen.
Rammepumper er den traditionelle ”gamle” cykelpumpe som har været fremme i mange år. Den kan både monteres på stellet med et beslag, men mange har den også bare til at sidde på sin bagagebærer.
Den fylder dog ret meget, så derfor vælger mange at købe en minipumpe i stedet.
Gaffelpumper er en specialpumpe som bruges til at pumpe luftaffjedrede forgafler med. Det er en forgaffel som sidder på fx mountainbikes.
Medmindre man ønsker at kører ned til cykelhandleren hver gang forgaflen mangler luft, så er man nød til at skaffe sig denne type pumpe!
Boldpumper er en pumpe som kan bruges til alle former for bolde, om det er fodbolde, håndbolde, basketballbolde osv.
Man kan købe en pumpe som kan benyttes på flere forskellige ventiler.
Til nogen af disse pumper er det også muligt at skifte ventilen, så du derved både kan pumpe din bold og din cykel.
Elektriske pumper er ikke noget man kan få ret mange steder og er for det meste dem som er sat op offentlige steder. På en elektrisk pumpe vil der også være et manometer, som gør at man kan få det helt nøjagtige dæktryk.
Alt afhængig af, hvilken cykel du har vil der sidde enten en racer-, Dunlop- eller autoventil. Det er vigtigt at du køber en pumpe som passer lige nøjagtig til din ventil. Heldigvis er mange pumper lavet sådan, at de kan passe til flere forskellige ventiler.
Man kan nemt blive forvirret omkring ventilerne, fordi man vil nogle gange støde på ord som fransk, Dunlop, Presta og MTB. Men som hovedregel er der disse ventiler:
Mange pumper kan tage flere forskellige ventiler. Det vil sige at de har et pumpehovede som har forskellige indgange, så man kan tilpasse den til enhver ventil. Det vil altid være oplyst i selve produktteksten hos leverandøren, hvilke ventiler pumpen passer til. Passer den ønskede pumpe ikke til din ventil eller skal du bruge den til flere forskellige ventiler, kan man altid købe en ventiladapter. Herved kan man skifte fra f.eks. racerventil til autoventil eller noget andet.
Det skal dog siges at de fleste fodpumper passer både til racer-, auto- og dunlop-ventil.
Er det meget vanskeligt at komme til ventilen, når du skal pumpe din cykel, kan du med fordel købe en ventilforlænger. Det kan være fx på en lille børnecykel eller trillebøre.
Det er meget forskelligt hvordan du skal bærer dig af, når du skal pumpe din cykel, alt afhængig af hvilken pumpe og ventil du har.
På mange pumper vil der være en form for lås, som gør at pumpen sidder fast på ventilen. Dog anbefales det at man stadig holder ved pumpen så man ikke kommer til at knække ventilen. Ved en fodpumpe kan pumpehovedet godt selv sidde fast. Er det en helt almindelig pumpe, skal du samtidig med at du pumper presse ind mod ventilen for at luften ikke fiser ud ved siden af ventilen. Det er vigtigt at du er opmærksom på hvilket dæktryk du skal kører med, så du hele tiden har den optimale luft i dækket.
Man tror det måske ikke, men det er meget vigtigt at man kører med det korrekte eller mest optimale dæktryk i sine cykeldæk. Ikke blot for at give den bedst mulige komfort og stabilitet, men også for at grebet på underlaget er optimalt og derved forlænger man også levetiden på sine dæk.
Det er også med til at forøge farten og mindske rullemodstanden. På siden af dit dæk skulle der gerne være tal som anviser både i BAR eller PSI, hvor meget luft der skal i dækket. Der er enten angivet det maksimale eller anbefalede interval.
Derfor er en pumpe med manometer en meget stor fordel. Er det kun den ene af tingene som er angivet på dækket kan du altid omregne det fra enten PSI til Bar eller omvendt via nedenstående udregninger.
PSI * 0,06894747 = BAR
BAR / 0,06894747 = PSI
Alt afhængig af hvilken slange du har i dit dæk, så skal du pumpe din cykel ca. hver uge. Man siger at de almindelige gode slanger holder dæktrykket i op til en uge, mens de lidt lettere latex slanger skal pumper faktisk hver dag. Skal du pumpe dine dæk oftere, har du det som man i fagsproget kalder en siver og så er slangen helt sikkert utæt ved ventilen.
Det er blevet mere og mere udbredt i Danmark at hoppe på cyklen. I takt med denne udvikling, er der på de fleste tog- og busstationer opstillet pumpestationer hvor du altid kan få din cykel pumpet. Hvor der er opstillet pumpestationer kan du se via nedenstående link:
Derudover har de fleste storbyer også pumpestationer rundt omkring i byen. Det gør at du altid kan få pumpet din cykel. Circle K har også på udvalgte steder, opstillet plejeplads til din cykel. Her kan du både vaske og pumpe den.
De forskellige stationer kan ses via nedenstående link:
Et dæk som er tubeless eller tubeless ready, er ligesom et dæk der sidder på en bil eller MC. Det betyder, at dækket er forberedt til at køre uden slange. Dækket har et udseende ligesom et foldedæk, men selve gummiblandingen og kanten egner sig til at det kan benyttes uden slange. Det skal dog siges, at de fleste tubeless eller tubeless ready dæk kan bruges med slange.
Fordelene ved et tubeless dæk er punkteringsbeskyttelsen. I et tubeless dæk fylder man tætningsvæske ned i dækket, som hjælper med at lappe punkteringer. Det gør at de fleste punkteringer lappes med det samme og derved minimerer du dit tab af luft. Væsken er også med til at holde kanten tæt, som der er mellem fælg og dækket. Ulempen ved tubeless er at det generelt er et lidt dyrere dæk, end et almindeligt dæk, samt der vil komme lidt udgifter til væske, som jævnligt skal påfyldes.
Der er mange mærker/brands indenfor cykelpumper og derfor er der også mange forskellige kvaliteter. De forskellige kendte mærker er f.eks. BBB, Lezyne, Point, PRO, SKS, Zefal mm.. Som sagt, så er kvaliteten forskellig og derfor kan man hurtig blive vildredt mht. hvilket mærke man skal vælge.
Hvis man ser på de forskellige tests der er lavet er det klart SKS som tager 1. pladsen. De er også det firma, som har specialiseret sig i pumper siden 1932. Derudover er Zefal også rigtig godt med. Siden i begyndelsen af det 20. århundrede har de specialiseret sig i at lave pumper. Så ud fra tests og grundlæggende viden er det SKS og Zefal, som er de bedste indenfor området. Dog skal det siges at Lezyne også er ved at komme godt med og har været bedst i test flere steder.
Se vores komplette udvalg af cykelpumper her.
Man kan sagtens pumpe sin cykel op med hjælp fra en kompressor. Man skal bare købe en adapter, som gør at den passer til ens ventil på cyklen. Adapter til en kompressor kan købes mange forskellige steder som fx Cykelpartner.dk, og hos lokale cykelhandlere.