Tips til cykling om vinteren

Cykel sikkert, godt og bekvemt om vinterenen mørke tid giver os cyklister nye udfordringer, og samtidig får vi muligheden for nye og anderledes oplevelser. Med det rigtige grej behøver vinteren ikke være en svær prøvelse. Man skal blot være indstillet på lidt ændringer, og så ellers nyde at man sagtens kan køre på cykel hele året.

Hold dig lun med varmt cykeltøj

Det skal være rart at cykle og det indebærer at man ikke fryser. Det kræver en del mere tøj end om sommeren, så det er en smule mere omstændigt.

Det er en god ide at have et bestemt sted i hjemmet til vinterhandsker, huer, cykelhjelm, jakker og sågar vinterundertøj. Angående tøjet så kan en elefanthue være en fantastisk beklædningsgenstand i hård regn, hagl eller snevejr. Elefanthuen kan kombineres med nogle klare briller så beskytter man ansigtet godt.

Handsker, cykeljakker og bukser kan også fås til alle temperaturer og forhold, så her behøver man ikke gå ned på udstyret. Tæerne kan ofte være et problem i kulden, men man kan få skoovertræk - nogle er tykkere end andre. De tynde skoovertræk isolerer mod vand, mens de tykkere af neopren også isolerer mod kulde. Problemet med kolde tæer kan dog stadig eksistere: Hvis man har meget tætsiddende sko kan man risikere at tæerne afkøles fordi skoen sidder for tæt - så vælg en sko med lidt plads i. 

Du kan læse mere om vinter cykeltøj her.

Udvalgt cykeltøj

Tid, sikkerhed og stress

Om vinteren går trafikken altid langsommere fordi vi som mennesker udsættes for forhold, der ikke er ligeså forudsigelige som ved mere behagelige temperaturer. Derfor er det en god ide at køre i god tid så man undgår stress. Der kan være trafikale problemer; sne på cykelstien, folk der har brug for en hånd, en defekt som er sværere at håndtere end om sommeren, en cykellygte der er i stykker eller lignende. Derfor er det en god ide at være i god tid og derved sikre sig en mere fornøjelig transport, reducere stress og samtidig blive en mere sikker cyklist.

Apropos sikkerhed så skal cyklen være i lovlig stand med reflekser. Det er vigtigt at blive set og her skal man ikke være bange for at ligne et "juletræ". Cykellygter er vigtigt! Kør gerne med to eller flere baglygter bagpå især hvis du kører på ubelyste strækninger. Man kan også få refleksveste som er meget tydelige for bilisterne.

Forlygter findes der generelt to typer af og man kan med fordel have en af hver. Den ene type er en hvor man bliver set. Dette er som regel en lygte i prisklassen 100-200 kroner. De kan fås i forskellige kvaliteter, men fælles for de bedste er at de er skarpe og med stor lysspredning så man bliver set. De kan anbefales til bybrug hvor man kører steder hvor der er tilstrækkelig oplyst i forvejen.

Den anden type er lygter som oplyser mørke strækninger bedre. Deres lys er mere koncentrerede og spredningen lidt mindre. Disse koster typisk fra 200 kroner i en god kvalitet hvor man kan se vejen. Efterhånden som man går op i pris stiger kvaliteten også af lygterne dvs. enten kan man se mere eller også bliver spredningen bedre med samme sigt. Man kan sågar få cykellygter til flere tusinde kroner, men så lyser de også tilnærmelsesvis som en motorcykel.

Cyklen skal også være i orden. Ordentligt udstyr reducerer transporttiden, gør sikkerheden større, giver mindre stress og giver mere livskvalitet. Om vinteren kræver cyklen en kærlig hånd og her er smøremidler en fantastisk opfindelse: Det lægger et beskyttende lag mod salt, skidt, vand og mudder. Fortrængningen af vand forebygger frosne kabler og holder samtidig rusten fra døren. Olien smører og får cyklen til at køre bedre og holde længere.

Det vigtigste at smøre er kæden og derefter kan man smøre kabler og alle bevægelige dele. Mange tror man kan bruge WD-40, men det er alt for tyndt og fjerner faktisk den eventuelle smøring der er. Dette kan absolut ikke anbefales.

Sikker kørsel på glatte vinterveje

Glatte veje er det største problem om vinteren, men med små forholdsregler kan man minimere chancen for styrt. Man kan pakke cyklen let eller i det mindste hensigtsmæssigt. Sørg for at få bagagen så langt ned eller mod midten som muligt (Centrer det). En rygsæk er bedre end en cykelkurv foran. Sadeltasker ville nok være endnu bedre. Kan man eventuel lægge nogle ting på arbejdspladsen som man rutinemæssigt tager med hjem kan man jo spare vægt her.

Når man svinger cyklen, så tag nogle lange buede sving og lav langsomme bevægelser. Undgå at stå i pedalerne, men forsøg at få et jævnt tråd gerne med mange pedalomdrejninger. Når du bremser så brug bagbremsen. Kommer du på is og bremser så blokerer hjulet. Et baghjul skrider ud og man risikerer at vælte. Et forhjul der kommer i skred er næsten umulig at redde. Samtidig er konsekvensen ofte værre ved et styrt med forhjulsblokering. Glem alt om forbremsen når der er frost. Det bedste ville naturligvis være ikke at bremse så derfor - hold afstand. Husk på når det er glat så skal du gøre alting langsommere.

Rigtig isvinter og pigdæk

Har man ikke prøvet at køre med pigdæk før så kan det anbefales. Man vil blive forbløffet over hvor godt de står fast på is og den sikkerhed man herved opnår. Man skal ikke tænke på at holde øje med glatte steder, ikke tænke på stærk reduceret bremseevne og selv i svingene kan man slappe mere af. Det bliver næsten som at køre om sommeren. Det sjoveste er næsten når man overhaler de andre cyklister eller sågar biler der snøvler af sted og man så selv elegant kører forbi.

Kom ud på cyklen

Artiklen har forsøgt at give nogle råd om hvordan man om vinteren, kan opretholde en sund livstil som cyklist på en mere bekvem og fornøjelig måde.

Der kan købes mange accessories og det kan virke overvældende, men det er jo alle ting der giver et godt afkast som investering. Man køber sig sikkerhed, tid og mindre stress som munder ud i større cykelglæde. Dette giver igen flere timer i sadlen så et sideafkast er også motion og sundhed. Disse forskellige afkast er faktisk nogle af de mest efterspurgte produkter i vort samfund. Tænk på hvor mange penge der bruges på forsikringer mht. sikkerhed, hvor dyr tiden er, og sygdomsproblemer pga. stress. På den baggrund er der god grund til at overveje om man skal have opgraderet cykeludstyret som jo egentlig er mest fornuftigt i det lange løb.

Hometrainer - et godt alternativ