Frempinde / Styrstammer m.m.

Kategorier under Frempinde / Styrstammer m.m.:

Frempind til cykel

På en cykel finder man en frempind eller en styrstamme. Begge dele har til hovedformål at holde styret fast til cyklens forgaffel, så denne følger med rundt, når man drejer på styret. Men herudover har en frempind eller en styrstamme også til formål at sørge for at rytteren sidder korrekt og behageligt på cyklen.

Hvad er en frempind?

Der er rigtig mange, som ikke ved, hvad en frempind er og kalder både en styrstamme, en forlænger og en frempind for det samme. Men en frempind er faktisk kun den del, som peger fremad på cyklen. Hvis man har en frempind på sin cykel, så har man mulighed for at nøjes med at skifte selve frempinden til en frempind i en anden længde eller med en anden vinkel.

Justerbar frempind

En justerbar frempind er en frempind, som kan justeres i vinklen. Med andre ord, så har man mulighed for at ændre, antallet af grader på den vinkel, som man sætter sit styr i. Man kan både får løse frempinde, som er justerbare og hele styrstammer, hvor man kan foretage en justering.

Mærker indenfor frempinde

Der findes rigtig mange producenter fra frempinde og man har forskellige muligheder, alt efter hvilken frempind, som man er på jagt efter.
Hvis man gerne vil have en billig frempind, så kan man gå efter en helt almindelig aluminium frempind fra nogle af de billige producenter såsom BBB, Kalloy, FSA eller Pro.
Men hvis man derimod kører lidt mere seriøs motionscykling på enten mountainbike eller racercykel, så lægger man vægt på andet end prisen og man kigger fx på, om man kan spare et par gram i vægt, ved at vælge den ene frempind frem for den anden.

Justering af frempind

Hvis man køber en justerbar frempind, så har man mulighed for at justere højden af sit styr en lille smule. Hvis man gerne vil justere afstanden imellem sadlen og styret, så skal man i stedet have fat i en længere frempind, hvis man har en kort og en kortere hvis man har en lang frempind. Man skal dog være opmærksom på, at selvom man opnår en aerodynamik, når man har styret længere fremme, så opnår man også dårligere styreegenskaber.
Desuden skal man også være opmærksom på, at man ikke sidder nær så komfortabelt med en lav placering af styret og jo højere man har det placeret, jo mere behageligt sidder man.