Løbeguiden: Hvad skal jeg vide som ny løber?

Når du skal til at dyrke motion via løb er det vigtigt at du har helt styr på grundelementerne. Det er alt lige fra hvordan du er synlig i trafikken til hvilken beklædning du har på.

Vi vil prøve at give dig et hurtigt overblik over, hvad der er vigtigt for dig som løber, ligegyldigt om du løber for sjov eller er konkurrenceløber.

Hvilket tøj skal jeg bruge når jeg løber?

Når du skal ud og løbe, skal du helt klart være opmærksom på vejret. For du skal altid have den rigtige mængde (lag) tøj på, som forudsætter at du undgår nedkøling og derved pådrager dig skader. Udover at se ud af vinduet kan du altid tjekke vejrudsigten for din egen region på DMI’s hjemmeside.

https://www.dmi.dk/vejr/til-lands/regionaludsigten/

Løbeundertøj

Løbeundertøj eller også kaldt svedundertøj er en rigtig god ide at have på under dit almindelige løbetøj. Det gør at du undgår at blive fugtig og på den måde bliver nedkølet. Som regel er det kun nødvendigt med undertøjet i de kolde måneder, men mange kan også godt lide at have en svedtransporterende undertrøje på selvom der er varmt. Undertøjet skal det sidde tæt til kroppen uden du føler det generende. Løber man i tights, og specielt for mænd, kan det være en rigtig god ide at have underbukser inderst for beskytte de ædlere dele, men det er også generelt mere hygiejnisk at have undertøj på.

Her kan du se hele vores udvalg i løbeundertøj

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/undertoej-svedundertoej_10377_10379_10398~c.html

Strømper

Det er en rigtig god ide at finde nogen strømper som ikke har alt for mange syninger, især hvis du skal løbe lange ture, da det kan gå hen og irriterer din fod. Der er mange forskellige former for strømper, men det er lidt op til dig selv hvad du føler dig bedst tilpas i. Der findes ankel-, almindelige og kompressionsstrømper. Det der er med kompressionsstrømper er at de øger blodcirkulationen i underbenet og det medfører dine affaldsstoffer bedre bliver transporteret væk fra dine muskler. Det er dog for det meste de løbere som løber lidt længere distancer som benytter dem.

Her kan du se hele vores udvalg i løbestrømper

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/andet-beklaedning_10377_10379_10392~c.html

Huer, handsker, pandebånd og halstørklæde

Når du løber i de kolde måneder er det vigtigt at du hele tiden holder dig varm og tør. Tit bruger løbere tynde svedtransporterende handsker allerede ved let kulde, men går det hen og bliver der endnu koldere (vinterperioden) kan man med fordel tage et par vandafvisende handsker udenover. I de kolde måneder er en god hue eller et pandebånd også et must og her skal du være opmærksom på, at den skal være svedtransporterende. For hovedet afgiver en masse varme og sved. Derudover vil det være en rigtig god ide at beskytte din hals ved kulde. Det kan man både gøre ved at have en jakke eller trøje som er højhalset på eller man kan benytte halstørklæde eller halsedisse. Fordelen ved en halsedisse er at den altid sidder tæt til halsen.

Her kan du se hele vores udvalg i tilbehør til løb

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/andet-beklaedning_10377_10379_10392~c.html

Løbebukser

Det er helt op til dig selv om du ønsker at løbe i shorts, tights eller bukser. Varmeafgivelsen på benene har nemlig ikke den store betydning, så det betyder mere hvad du syntes er behageligt. Her er der tale om hvordan du kan bevæge dig i dem. Derfor er der rigtig mange som vælger at løbe i tights, som sidder tæt til kroppen, men hvor der er stor bevægefrihed i. Når der bliver rigtig koldt syntes mange det er dejligt med lidt tykkere tights, men som tommelfingerregel kan man godt klare sig med tynde tights hele året rundt.

På nedenstående link kan du se hele vores udvalg i lange løbetights

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/tights_10377_10379_10383~c.html

Kigger vi hen mod sommeren og de varme måneder er der mange som går over til shorts, som også gør at du frit kan bevæge dig. Især splitshorts er blevet meget populære. Her er der tale om shorts hvor der er lavet en udskæring i siden, som også giver den ultimative ventilation. Folk kan desværre opleve at de får slidsår på lårene. Der kan man benytte korte tights indenunder eller bare løbe i dem.

På nedenstående link kan du se hele vores udvalg i korte løbetights

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/shorts_10377_10379_10395~c.html

Løbebluser

Det er meget vigtigt man holder sin kropskerne tempereret korrekt. Dvs. at når det er koldt skal den varmes op og er det varmt skal den ventileres således den overskydende varme kommer væk fra kroppen. I de kolde måneder vil man udenpå sin svedundertrøje have en singlet eller en T-shirt på indenunder sin jakke, men eller vil de fleste kun bruge dem i sommerperioden. For i de varme måneder vil en T-shirt være alt rigeligt og måske endda for meget. Så kan du med fordel bruge en singlet. En singlet er en T-shirt uden ærmer. Den største varmeafgivelse og svedproduktion på kroppen kommer fra ryggen, og derfor er det vigtigt at have en god ventilation deromme.

Her kan du se hele vores udvalg i løbebluser

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/t-shirts-singletter_10377_10379_10386~c.html

Løbejakker

Når du er ude og løbe vil vinden altid ramme ind på din overkrop og derved vil du blive nedkølet. Derfor er det vigtigt at din løbejakke er af vindtæt materiale og i nogle tilfælde skal den også være varmende. Det er en rigtig god ide at have flere forskellige tykkelser af jakker, så du kan skifte alt afhængig af hvordan vejret er. En tyk vindtæt jakke til de meget kolde dage og en tynd til de knap så kolde dage. Er det en sen sommeraften og det er kølet ned, vil en pullover eller meget tynd jakke også kunne klare sagen for dig. Det eneste du skal huske på, er at det er vigtigt du ikke fryser. Hellere svede lidt mere end at fryse.

Se hele vores udvalg i løbejakker her

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/jakker-bluser_10377_10379_10389~c.html

Løbebriller

Når du er ude og løbe kan både vind og sol gå ind og generer dine øjne. Derfor kan det være en mulighed for dig at benytte løbebriller. Der findes mange forskellige slags og du kan også få dem med styrke, således du ikke skal have dine egne briller indenunder, hvis du bruger det. Derudover kan du også købe briller som du selv kan skifte linserne på. Her kan du igen indstille dem efter vejret. Skal de bare beskytte dig mod vinden eller skal de også gå ind og skygge for solen. Ønsker man disse muligheder skal man helt klart vælge løbebriller med udskiftelige linser.

http://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning/loebebriller_10377_10379_10405~c.html

Så generelt for løb og beklædningen dertil, handler det om at tilpasse sig efter vejret. Herunder kan du se en lynguide til hvilket tøj du skal bruge på de forskellige årstider:

FORÅR

  • Strømper
  • Undertøj/Svedundertøj
  • Tynde tights
  • Let vindtæt jakke
  • Evt. tynde handsker og briller

SOMMER

  • Strømper
  • Shorts eller tights
  • T-shirt eller singlet
  • Briller

EFTERÅR

  • Strømper
  • Undertøj/Svedundertrøje
  • Tynde tights
  • Let vindtæt jakke
  • Tynde svedtransporterende handsker
  • Evt. løbehue/pandebånd
  • Evt. briller

VINTER

  • Tykke løbestrømper
  • Undertøj/Svedundertrøje
  • Tights efter eget valg (tynde eller tykke)
  • T-shirt
  • Tyk vindtæt jakke
  • Handsker
  • Løbehue eller pandebånd
  • Evt. halstørklæde eller halsedisse.
  • Evt. briller

 

Hvordan skal jeg forholde mig i trafikken?

Der er ikke nogen specielle regler for dig som løber, udover du skal følge dem ligesom en fodgænger. Det betyder at du kun må være på cykelstien eller kørebanen, hvis der ikke er fortov, eller er der her du skal opholde dig. Hvis du er nød til at bruge kørebanen eller cykelstien, så løb i venstre side mod trafikken. På denne måde kan du se de modkørende og være opmærksom på hvad der sker foran dig.

Du skal huske at være synlig på den måde at de andre trafikanter skal kunne se dig. Det er altid godt at have løbetøj med stærke farver, for fx sorte løbebukser er næsten umulige at se i mørket. Derudover kan du tage en refleksvest på og det er også det helt klart sikreste valg. For her er hele din overkrop synlig fordi den er klædt i den lyse neonfarve plus reflekser. Du kan også med fordel sætte reflekser rundt omkring benene, fordi dine ben er i bevægelse og derved bliver du mere synlig.

For din egen skyld kan du også benytte en pandelampe, så du kan se hvor du løber henne. Du skal dog være opmærksom på at den ikke må genere de andre trafikanter.

http://www.cykelpartner.dk/udstyr-og-tilbehoer/personligt-sikkerhedsudstyr_9798_10143~c.html

Hvordan påvirker løb min krop?

Der sker rigtig mange ting med din krop som fx dit hjerte bliver stærkere, hjertefrekvensen (pulsen) og din hvilepuls vil falde og muskulaturen forbedres. Derudover vil du efter flere ugers løb opleve at knogler og led bliver stærkere og din ledbrusk vil også blive tykkere. Når alt kommer til alt vil hele din krop blive generelt stærkere.

Forandringerne sker forholdsvis langsomt, så derfor er det vigtigt at man som helt nybegynder starter stille og roligt op så du ikke får skader. Kroppen vil være øm i ca. 1-2 dage efter en løbetræning. Det er meget vigtigt at du lytter til din krop og føler hvornår den er klar til næste løbetur. Derfor er det også vigtigt at man huske visse tommelfingerregler:

  • Start stille og roligt ud. Hvis du begynder at belaste din krop for meget vil du få skader og så sætter det dig bare længere bagud.
  • Vær realistisk med dine mål – så måske du skal sænke ambitionsniveauet en smugle.
  • Hvis du er syg skal du ikke tage ud og løbe, medmindre det bare er en mild form for forkølelse eller lignende. Du skal aldrig løbe hvis du har influenza eller har feber.
  • Hvis du har lagt syg noget tid, skal du ikke forvente du kan starte på samme niveau som inden sygdommen. Din krop er svagere og derfor skal du ikke prøve at indhente det forsømte.
  • Stil krav til din beklædning lige fra sko til jakke.
  • Drik og spis rigtigt inden og efter løbeturen.
  • Husk at afsætte god tid til din løbetræning. Der er nemlig en rigtig god ide at strække ud både inden og efter løbetræningen.

Hvorfor skal jeg løbetræne?

Der er mange gode grunde til at løbetræne og du vil føle du har sejret på mange forskellige områder. Mange oplever at humøret stiger markant når de begynder at løbe. Det sker ved at du faktisk får mere overskud af at løbe. Du vil føle at du får endnu mere energi. Som man siger: energi avler mere energi. Så en løbetur gør dig mere frisk og øger også din koncentrationsevne. Det er endda bevist at løbere er mere tålmodige, afbalanceret og optimistiske. I bund og grund er de meget mere glade end dem som ikke løber.

Du vil føle at du er træt på en helt anden måde, og det gør at du sover meget bedre. For her er det både hovedet og kroppen som er træt. Sidder du fx på kontor dagen lang kan du sagtens føle dig træt, men det er kun hovedet som har været ”brugt”.

En løbetur vil for mange virke afstressende og øge dit psykiske velvære. Det sker fordi der ved løb frigives endorfiner som er kroppens egen lykkehormon. Udover det virker stressdæmpende pga. endorfinerne, vil det også forstærke kroppens immunforsvar. Så hvis du er træt af du altid får de typiske virusangreb, så vil løb helt klart være sundt for dig. Flere undersøgelser viser at 30 minutters løb ca. hver anden dag er med til at styrke til immunforsvar.

Du kan også styrke både dit hjerte, lunger og balance, hvilket er en rigtig god ide når du kommer længere op i alderen. Ca. en tredjedel af os dør af en hjertesygdom, men hvis du løber jævnligt, vil risikoen falde markant. Både fordi du styrker dit hjerte da det skal pumpe mere blod rundt når du løber, men også fordi dit blodtryk falder. Lungerne vil ikke altid være hvad de har været og fra du er 25 år vil dine lungers evne til at optage ilt bliver stille og rolig dårligere med alderen. Du kan dog ikke stoppe udviklingen fuldstændig, men ved at tage en løbetur et par gange i ugen, vil du kunne mærkbart styrke dine lunger. Derudover vil det udvikle din balance og motorik. Fordi når du løber er der gang i kommunikationen mellem dine muskler og hjerne, som er med til at udvikle nervebanerne.

Til sidst er løb bare en rigtig god mulighed for at smide kilo go holde formen ved lige. Og hvem ønsker ikke at opnå mere overskud i hverdagen, føle sig mindre syg og kunne styrke sin krop som gør at du er bedre rustet når du bliver ældre. Så næste gang du tager løbeskoene på, vil det være en sejr i sig selv.