Guide: Vælg de rigtige løbesko

Sådan finder du de rigtige løbesko, som passer til dig

Når du skal ud og anskaffe dig nye løbesko, er det meget vigtigt at du vælger de rigtige. For det kommer til at betyde at din oplevelse som løber enten bliver god eller dårlig. Der er flere faktorer som spiller ind når du skal have løbesko. Løbeskoen skal ikke bare beskytte fødderne, men også støtte når du løber, således du nedsætter risikoen for at du pådrager dig overbelastningsskader i fx knæ og hofter.

Hvilken løbestil har jeg?

For at kunne finde den sko som passer til dig, skal du have fundet ud af hvilken løbestil du har. Her taler man i fagsprog om begreberne neutral, let til kraftig overpronation og supination. Det handler i bund og grund om hvordan din fod reagerer når du løber. Dvs. hvordan og hvor på foden du lander og ligesom bevæger den videre. Mange specialbutikker vil kunne lave en løbetest for dig eller kan du måske ud fra guiden herunder selv vurderer hvilken løbestil du har.

Neutral løbestil

Har du en neutral løbestil, vil du hverken falde indad eller udad på din fod. Dvs. du har en naturlig skridtafvikling. Her lander du på hælens yderside, ruller videre over mellemfoden og sætter af henover din storetå. Det gør at du fordeler trykket ligeligt ud på foden. Måske vil du falde en lille smugle indad, men det må slet ikke være voldsomt tydeligt. Det er faktisk kun knap 25% af Danmarks befolkning der har en neutral løbestil.

Overpronation løbestil

Her kan der være tale om alt fra let til kraftig overpronation. Hvis du har det vil din fod falde indad når du løber. Så der vil du efter du lander på hælens yderside falde indad når du ruller frem på foden. Tit er det kvinder og platfodede som typisk pronere. Dvs. at trykket på indersiden af din fod bliver størst. Knap 75% af Danmarks befolkning har en overpronation løbestil.

Supination løbestil

Lander du på ydersiden når du løber, vil du helt sikket have det man kalder for en supination løbestil. I det fleste tilfælde er det folk med svang og høj vrist. Det giver næsten lidt sig selv, men her lander du på hælens yderside og når du ruller frem på foden, vil du falde udad. Så du belaster ydersiden af foden. Chancen for at du har en supination løbestil er ikke stor, da det kun er meget få % i Danmark som har det.

Har underlaget nogen betydning for mine løbesko?

Ja det har det helt bestemt. Derfor skal du også være opmærksom på, hvor du ønsker at bruge løbeskoene henne. Der er stor forskel på om du løber i skoven eller på vejen. Derfor kan det være nødvendigt at du har mere end et par løbesko.

Hårdt underlag

Hvis du skal bruge dine løbesko til et hårdt underlag som fx asfalt, så skal du vælge en sko med rigtig god støddæmpning. Det gør at du ikke får stød op gennem foden og kroppen, for på den måde belaster du din fod og dine knæ unødigt. Tit er det sådan at jo mere støddæmpning der er i en løbesko, jo blødere materiale er der i hælen. Som gør at skoen ikke egner sig til at løbe i fx skoven og ujævnt terræn.

Ujævnt underlag

Skal du løbe på meget ujævne stier og veje, vil det være en klar fordel, at købe en løbesko med en meget holdbar overdel. Tit har de også den fordel at de er i vandafvisende materiale. Sålen bør helst være udstyret med gummi, således at mellemsålen ikke ødelægges. For at skoen er velegnet til stier og skove, skal den gerne have brede og dybe riller i sålen. På den måde opnår den meget bedre kontaktsikkerhed med underlaget.

Almindelig/blødt underlag

Her skal man ikke tænke så meget over skoens overdel, da den ikke vil blive belastet særlig meget. Da du ikke modtager stød op gennem kroppen på samme måde, som ved det hårde underlag, kan du sagtens nøjes med en sko der kun er udstyret med gummi der hvor sålen er i kontakt med underlaget.

Hvad betyder hældrop?

Et hældrop er droppet fra hæl til tå. Dvs. det er forskellen mellem hælens højde og forfodens højde. Har dine sko fx 20 mm ned til jorden og forfoden har 10 mm, så er der et drop på 10 mm. Vær opmærksom på målet er fra den indvendige hæl og ikke hvor kanten sidder udenpå skoen.

Hvis du skaffer dig en løbesko med 10 mm hældrop eller derover vil du have en tendens til at lande mere på hælen og ruller hen over foden. Jo lavere et hældrop du får jo længere ud på foden vil du lande. Det betyder du har en hurtigere skridtafvikling ved at dine skridt bliver lidt kortere.

Om du ønsker et lavt eller højt hældrop er op til dig selv, og det er noget man må føle sig frem med. Så derfor er der ikke nogen regler eller guides til hvilket hældrop lige nøjagtig du skal bruge.

Billede venligst udlånt af: Iløbesko.dk

Sådan er en løbesko opbygget

En løbesko består af 3 forskellige elementer: overdel, mellemsål og slidsål.

Overdelen er for det meste lavet af åndbart materiale. Hælklap i plastik og fast og støttende kunstlæder og til sidst snørebånd. Overdelen har rigtig stor betydning for hvordan du oplever komforten i din sko.

Mellemsålen er den mere tekniske del af skoen. Der er her man hele tiden prøver at optimerer. I mellemsålen sidder alt støddæmpningen, samt både kontrol og stabilitet at foden. Derfor er det vigtigt at skoen har en god mellemsål.

Slidsålen er bunden af skoen. Dvs. det er den del som har kontakt med underlaget når du løber. Tit bliver de lavet i forskellige slags gummi. Det kommer helt an på hvor de sidder på sålen.

Selve opbygningen af skoen er ikke så vigtig, da der er uendelige sammensætninger. Derfor er det vigtigt at du finder løbesko ud fra din løbestil og underlaget.

Hvilken størrelse løbesko skal jeg vælge?

Det er vigtigt når du køber løbesko, at du ikke køber dem for små. For at finde den rigtige størrelse skal du måle din fods længde. Det gør du ved at stille dig op ad en væg og sætte hælen helt ind til. Så placerer du en bog foran din storetå. Længden fra væggen og ud til bogen er lig med længden på din fod. Et godt råd er at måle din fod hen på eftermiddagen eller tidlig aften, da dine fødder altid vil være en smugle hævet når du har brugt dem hele dagen.

Når du har målet på din fod så lægger du ca. 0,5-1 cm til. For når du begynder at løbe, vil dine fødder automatisk hævet lidt op, og så skal der være plads til det i skoen. Dvs. har du en fodlængde på 23,5 cm, så skal du vælge den skostørrelse som passer til 24-24,5 cm. Størrelserne kan svinge lidt fra producent til producent, så derfor er det en rigtig god ide og følge størrelsesvejledningen som står på selve skoen.

Hvor længe holder et par løbesko?

Holdbarheden på dine løbesko afhænger af mange forskellige parameter, men som grundregel siger man at et par løbesko har ca. 800-1.000 km i sig. Men herunder har vi prøvet at give dig et overblik over hvad der slider dine løbesko:

  • Dine sko vil også blive slidt hurtigere, hvis du er en løber med overpronation eller supination. Det kommer af at skoen slides hurtigere fordi der kommer ekstra tryk på.
  • Løber du på underlag som fx grusstier, trails og ujævne stier, vil du også opleve at holdbarheden heller ikke er så god, som hvis du løber på et stabilt underlag som fx asfalt og fortov.
  • Din vægt har også noget at sige. Så jo tungere en løber du er, jo mere trykker du på skoens sål og jo hurtigere slides den.
  • Det kommer også an på hvor kraftigt du lander og hvor du lander på din fod. For lander du på den del af skoen hvor den ikke er er kraftigst i sålen, vil du automatisk også slide hårdere på dine sko. Så derfor skal du vælge sko ud fra hvordan du lander (løbestil).

Derudover kan du øge holdbarheden, hvis du behandler og opbevarer dine sko rigtigt. Det gør du fx ved at opbevarer dem tørt og køligt og gerne et sted hvor der er udluftning. Du må ikke have dem liggende i en lufttæt pose.

Når du tager dine sko af og på, skal du huske at have dem løsnet korrekt, således du ikke laver den typiske fejl, ved at træde op på hælen med den anden fod, og derefter ”hive” foden ud af skoen. På den måde ødelægger du nemlig hurtigt både pasformen og materialet.

Skulle dine løbesko blive våde og beskidte, er det en rigtig god ide at lade dem lufttørre. Det anbefales ikke at du bruger vaskemaskinen til at rengøre dem, men vask dem med en klud og rengør dem med en blød børste. Begynder du at bruge vaskemaskinen gør der at skoen giver sig eller krymper steder, hvor den ellers har tilpasset sig din fod.

Det sidste gode råd er: Brug dine løbesko til at løbe i og ikke andet i det daglige.

Hvordan rengøre jeg mine løbesko?

Når du skal gøre dine løbesko rene vil vi klart anbefale at du ikke vasker dem i vaskemaskinen. Det gør at skoen kan ændre form, således den ikke passer til din fod længere. Du laver en balje eller spand med lunken vand og en god sportssæbe (eller fx sæbespåner). Herefter kan du ligge dem i blød i ca. 15 min og derefter kan du rengøre dem med en blød børste og en klud. Hvis du skal have lidt ”hårdere” midler i brug for at kunne rengøre dem, kan man benytte en tandbørste, som også vil kunne komme ind de smalle steder. Du skal lade dem lufttørre og bestemt ikke give dem en tur i tørretumbleren, da det også kan skade materialet på skoen.

Hvor tit skal/må jeg løbe?

Som udgangspunkt er valget helt op til dig selv, og det kommer også an på hvad du træner til. For har du et mål om bare at holde kondien ved lige og løbe en 2-3 kilometer har du ikke på samme måde brug for træningen som hvis du skal ud og løbe halvmaraton eller lignende. Men mange mener ikke at der er sundt for din krop at løbe hver dag, da du belaster de samme muskler. Derfor kan det være en god ide og løbe hver anden dag og de andre dage gå en lang tur, cykle eller styrketræne.

På nettet og ved uddannede løbetrænere vil du kunne få lavet et løbeprogram som passer helt nøjagtigt til dig.

http://www.motionslob.dk/l%C3%B8beprogrammer

Pas på dig selv når du løber

Når du løber er det ikke kun dine løbesko som skal være i orden. HUSK at gøre dig synlig i trafikken hvis du løber når der bliver mørkt. Du kan have refleksvest på, have reflekser på tøjet eller have en lygte med. Derudover er det altid en god ide at medbringe en mobil. For skulle det ske at du falder og ikke selv kan komme tilbage, kan du på denne måde ringe efter hjælp.

Derudover er det vigtigt at du føler dig godt tilpas i det løbetøj du har på. Det skal helst være så let som muligt, samtidig med at det beskytter dig mod vind og regn. Det skal også kunne ventilere, således du kommer af med fugten og på denne måde undgår at blive nedkølet.

https://www.cykelpartner.dk/loeb/beklaedning_10377_10379~c.html

God fornøjelse!

Til sidst vil vi bare sige dig: God fornøjelse med din løbetræning. Det er en rigtig god måde at få motion på og vi håber at du har fundet ud af hvilke løbesko der passer til dig.