Guide: Sådan finder du den rigtige stelstørrelse

For mange kan det godt være lidt en jungle, at skulle ud og købe ny cykel og derfor finde ud af hvilken stelstørrelse man skal bruge. Nogen bruger cm., andre tommer og nogen nævner også størrelsen på dækkene. Men hvad skal man gå ud fra?

Herunder prøver vi at give dig en god guide til hvordan du finder den rigtige stelstørrelse til dig. Der er mange forskellige måder at regne det ud på, og det kommer også an på hvilken cykel du skal købe.

Hvordan måler jeg min skridtlængde?

For at kunne finde den korrekte stelstørrelse, er det nemmeste at måle sin skridtlængde.

Det gør du ved at stå på fladt gulv, uden sko på og med ca. 15 cm afstand mellem benene. Så måler du fra skridtet og helt ned til gulvet.

Husk at det skal være på indersiden af benet.

Grunden til at du skal måle din skridtlængde er, at det er den længde der er fra sadlen og ned til pedalerne. Dvs. længde på cyklens sadelrør.

Det vil være ubehageligt for dig at kører på en cykel som enten er for lille eller stor.

MTB

Skal du ud og skaffe dig en ny MTB, så kommer det lidt an på om du skal bruge den til hverdagsbrug eller du bruger den til sport.

For ligger du mellem 2 størrelser skal du, til hverdag vælge den store størrelse og til sport skal du vælge den mindste.

En simpel udregning til stelstørrelser i cm på MTB er ved at gøre følgende:

Din skridtlængde X 0,56 = stelstørrelse i cm

Eksempel: (skridtlængde) 80 X 0,56 = 44,8 cm.

Herefter kan du regne ud hvilken stelstørrelse i tommer du skal have:

Stelstørrelse i cm / 2,54 = stelstørrelse i tommer

Eksempel: (stelstørrelse i cm) 44,8 / 2,54 = 17,6”

Mange bliver forvirret af at der i titlen på en cykel står fx Haibike Big Curve 9.60 29" - 30 gear - sort/Grå/Turkis. Det er ikke stelstørrelsen der er tale om her, men derimod dækstørrelsen. Så derfor skal du ikke gå efter disse oplysninger, når du skal finde stelstørrelsen.

Citybikes (klassiske cykler)

Når du skal regne stelstørrelsen ud på din nye citybike, er det lidt anderledes end ved MTB. Hertil skal det siges at her skal du i det fleste tilfælde, hvis du ligger mellem 2 størrelser, vælge den mindste af dem. Medmindre du ligger meget tæt på den største. For så er det bedre at hæve sædet lidt. For du skal huske at tilpasse din cykel til dig og ikke omvendt.

Den simple udregning til stelstørrelse i cm på Citybikes ser således ud:

Din skridtlængde X 0,61 = stelstørrelse i cm

Eksempel: (skridtlængde) 75 X 0,61 = 45,7 cm

Så kan du igen omregne det til tommer ved at sige:

Stelstørrelse i cm / 2,54 = stelstørrelse i tommer

Eksempel: (stelstørrelse i cm) 45,7 / 2,54 = 18”

Igen kan man godt blive forvirret af at der står fx EBS Street Vision RB Lady Mat Sort 28" 7 gear, men her er der som tidligere nævnt tale om dækstørrelsen og har intet med selve stellet at gøre.

Racercykel

En racer er en cykel som de fleste bruger som sportscykel, så derfor skal man være opmærksom på at vælge den mindste, hvis man ligger imellem 2 størrelser. Dog kan der være undtagelser hvis du ligger meget tættere på størrelsen større.

Udregningen til stelstørrelser i cm på Racer kan findes ved at sige:

Din skridtlængde X 0,66 = stelstørrelse i cm

Eksempel: (skridtlængde) 85 X 0,66 = 56,1 cm.

Herefter kan du regne ud hvilken stelstørrelse i tommer du skal have:

Stelstørrelse i cm / 2,54 = stelstørrelse i tommer

Eksempel: (stelstørrelse i cm) 56,1 / 2,54 = 22,1”

Beregning af stelstørrelse – Lynguide:

MODEL

STELSTØRRELSE I CM.

STELSTØRRELSE I TOMMER ”

MTB

Skridtlængde X 0,56 = cm

Stelstørrelse i cm / 2,54 = ”

CITY

Skridtlængde X 0,61 = cm

Stelstørrelse i cm / 2,54 = ”

RACER

Skridtlængde X 0,66 = cm

Stelstørrelse i cm / 2,54 = ”

 

Hvis du stadig er i tvivl om hvilken stelstørrelse du skal have, så vil du altid kunne få hjælp hos Cykelpartner.dk på 39 40 31 31, ellers vil din lokale cykelhandler også kunne rådgive dig.

Derudover kan du tjekke det på http://www.bikesize.dk/

Hvad betyder dækstørrelsen for mig?

På mange cykler vil der stå er det er en 29”, 26” eller noget andet. I sådanne tilfælde er der tale om dækstørrelsen. For at finde ud af hvilken dækstørrelse du skal have på din cykel, skal du ind og se på hvad du skal bruge cyklen på. Er det i skoven eller er det til og fra arbejde?

29”: Ønsker du meget fart og hurtig at komme frem, så skal du vælge en cykel med dækstørrelsen på 29”. Disse dæk er ikke så nemme at manøvre i skoven og på baner, så derfor anbefales de mest hvis du cykler på landevejen.

27,5”: Man kan sige at disse dæk er en mix af 29” og 26” dækket. De er lidt hurtige og lidt nemme at manøvre med. Så skal du bruge cyklen både på vejen og i skoven, vil det være den gyldne mulighed at benytte disse dæk.

26”: Her er der tale om et dæk, som er en del mere langsomt, men det er meget nemt at kører med når du skal rundt i skoven, da det ikke fylder så meget. Er du den som bruger skoven og din MTB til at dyrke motion vil du nok drage nytte af at bruge denne størrelse dæk.

Hvad med dækstørrelse til børn og junior?

Når man taler om dækstørrelser på børne og junior cykler, så har det mere betydning for barnets højde end de har på cykler til voksne. Derfor er det vigtigt at du vælger den dækstørrelse som passe til dit barns alder og højde.

Er dit barn enten mindre eller højere end sin alder, skal du være opmærksom på, at det måske skal have en anden størrelse dæk, end først antaget. Guiden herunder viser hvilken størrelse de skal have som tommelfingerregel.

Alder

Højde

Hjulstørrelse ”

2,5 - 4 år

94-104 cm.

12”

3,5 - 6 år

104-110 cm.

16”

5 – 7 år

110-116 cm.

18”

6 – 8 år

116-126 cm.

20”

8 - 10 år

126-140 cm.

24”

10 – 13 år

140-152 cm.

26”

 

https://www.cykelpartner.dk/cykler-anhaengere-m-m/boernecykler-juniorcykler-m-m_8044_8047~c.html

Vær opmærksom på at denne guide selvfølgelig kun er vejledende, så derfor er du stadig i tvivl, kan du altid kontakte vores support her hos Cykelpartner eller spørge din lokale cykelforhandler.

Hvilken cykeltype skal jeg vælge?

Når du skal ud og skaffe dig en ny cykel, er det vigtigt du gør op med dig selv, hvad du egentlig vil bruge den til. Om du kører i skoven eller du skal til og fra arbejde. Cykelbehovet er lige så forskelligt som livsstilen og lige præcis derfor skal du finde lige nøjagtig din cykeltype.

Mountainbike (MTB)

Mountainbikes er den ekstreme cykeltype, som oprindeligt kommer fra USA. Den er kendt for at blive brugt til kørsel i udfordrende terræn og skove. Kendetegnene for en MTB er at den har brede dæk, solidt og kraftigere stel, mange gear og så er affjedringen noget bedre end på en normal cykel. Når det er sagt er der flere og flere som køber den, selvom de bare skal cykle inde i byen. Så ønsker du en cykel til sjove og aktive ture i skoven eller vil du se cool ud i byen, så er en MTB helt klart noget for dig.

https://www.cykelpartner.dk/cykler-anhaengere-m-m/mountainbike-mtb-cykler_8044_8307~c.html

Citybikes

Denne cykeltype er helt klart skabt til både fart og fornøjelse. Det er en cykel som er speciel velegnet til kørsel på asfalt. Det er meget effektiv form for transport når du skal fra A til B, da dens lidt smalle dæk gør at du kommer hurtigere frem og det gør helt sikkert at du overhaler de andre cyklister på cykelstien. Citybikes et oftest udstyret med 7 gear, men flere modeller tilbyder op til langt flere gear. Mange anvender citybikes til almindelig hverdagskørsel til job, indkøb eller andet. Så er det en trendy og flot cykel til hverdag, så er citybikes den rette cykel for dig.

Racer

Her er der tale om en cykel til dig, som ønsker at cykle gennem den skønne natur i timevis. Den er helt klart skabt til landevejskørsel og meget høje hastigheder. En racer er bygget således at rullemodstanden er mindsket betydeligt ved de meget smalle dæk, et meget let stel og tætliggende gear. Det gør at du mere effektivt og hurtigt øger hastigheden. Ikke at en racer ikke kan benyttes til almindelig kørsel, men det er en cykel som bruges meget som motions- og konkurrencecykel. Så er du en entusiast indenfor cykling, og sætter fart, spænding og motion i højsæde, så er det en racer du skal skaffe dig.

https://www.cykelpartner.dk/cykler-anhaengere-m-m/racercykler_8044_8310~c.html

Skal jeg vælge med indvendige eller udvendige gear?

Det er et forholdsvis svært valg, da der er fordele og ulemper ved begge to. Men det har primært noget med vægten at gøre.

Indvendige gear

Når man taler om indvendige gearsystemer findes de typisk i 3, 5, 7 eller 8 gear og findes primært på citybikes og klassiske cykler. Dog skal det siges at få mountainbikes også bliver lavet med indvendige gear. I et indvendigt gearsystem sidder alle tandhjul og gearveksling inde i selve navet. Derudover sidder der kun 1 tandhjul på navet. Mange vælger indvendige gear, da det ikke kræver så meget vedligeholdelse og første antagelse er, at det umiddelbart virker nemmere i brug.

Indvendige gear har desværre den ulempe, at de er tungere end udvendige gear, nogle gange op til 1 kg. Samtidig med det er det ikke helt vedligeholdelsesfrie. Så bruger du dagligt din cykel så skal du jævnligt (ca. 1 gang om året) have din cykel til mekaniker, som renser og smører gearsystemet. Så er du på udkig efter en let cykel så skal du ikke vælge med indvendige gear. Hertil skal det dog siges at de har høj holdbarhed og er meget robuste, så derfor er de meget brugt på cykler til hverdagsbrug.

Udvendige gear

Det udvendige gearsystem kommer mere og mere frem i Danmark. De ses mest på sportscykler som fx MTB og racer, men flere og flere citybikes begynder også at få det. Du kan genkende det udvendige gearsystem på, at alle tandhjul er synlige. Dette gearsystem er meget lettere end indvendige gear, samtidig med der er mange flere gear.

Selve gearskiftet foregår, ved rigtig vedligeholdelse, også mere gnidningsfrit. Pga. den lave vægt vil du opnå større fart og højere hastighed uden så meget modstand. Dog skal det siges at udvendige gear kræver noget mere rengøring og vedligeholdelse end indvendige gear. Du skal rense, indstille og smøre dem jævnligt. Men er du cykelentusiast, så vil udvendige gear helt klar være at fortrække. Men har du ikke mod på det og ønsker knap så meget vedligeholdelse, bør du vælge indvendige gear.