Forårsklargøring af cykel.

Uanset om din cykel har holdt stille hele vinteren eller om den har kørt meget i både snavs, salt og sne, så skal den have en grundig klargøring. Når du klargører og vedligeholder din cykel, så holder den længere.

Og som vi siger: En ren cykel, er en glad cykel

Her får du en guide til, hvad du skal have kontrolleret, og hvad du skal bruge for at passe godt på din cykel, så den kan blive ved med at køre godt og optimalt.

Den nemme løsning

Er det således, at du hverken har tiden eller lysten til at gøre det selv, så kan din lokale cykelhandler helt sikkert hjælpe dig. Ring eller sving forbi en dag, og hør om de har en fast pris på en forårsklargøring. Du skal selvfølgelig være opmærksom på at en fast pris, som udgangspunkt ikke er inklusiv eventuelle reservedele. Vores tommelfingerregel siger, at det typisk tager en professionel ca. 1 time at forårsklargøre en cykel, så du skal derfor regne med en pris på omkring 4-500 kroner pr. cykel. Det er dog de færreste cykelhandlere, der vasker din cykel.

Så har du flere cykler, eller er du en del af en stor familie, så kan det godt blive en dyr løsning.

”Gør det selv” løsningen

Har du lysten til, at give dig i kast med en tur i ”cykelværkstedet”, så er dette bestemt også en mulighed. Og de fleste vedligeholdelsesopgaver kræver ikke den store cykelmekaniker uddannelse.

I de fleste tilfælde kan du nøjes med en vask, tørring, smørring, justering og efterspænding.

Så hvis vi tager udgangspunkt i, at din cykel er i nogenlunde god stand, og ikke har nogle deciderede defekter, så kommer her en nem guide til hvordan du kan klargøre familiens cykler, og hvad du skal bruge for at komme i gang.

Vask af cyklen

Når du vasker en cykel, skal det foregå med en spand med lunken vand og en børste, samt gerne en vandslange med blød stråle. En højtryksrenser er et no-go til din cykel.

Du skal bruge:

Start med at skylle cyklen med vandslangen, så du får løsnet det værste snavs og indtørrede jord. Herefter tager du en spand med lunkent vand og sæbe, og vasker cyklen oppe fra og ned. Undgå at børsten kommer i kontakt med din kæde, da du så ellers risikerer at trække beskidt kædeolie med rundt på de andre dele samt i børsten. Afslut med at skylle efter med rent vand fra vandslangen.

Kæden
Her anbefaler vi at du investerer i en kæderenser. Afhængig af hvor meget du bruger din cykel, og i hvilket vejr og terræn du begår dig i, så kommer du til at skal rense din kæde for gammelt olie og skidt, og det gøres altså nemmest med en kæderenser (De kan fås fra ca. kr. 100).

Spar 22%
Med denne effektive lille smarte kæderenser, kan du rense din cykelkæde uden at skille den ad. Kæderenseren passer til cykler med udvendige gear. Der følger 2 x 50 ml biologisk kæderensevæske samt kæd... Barbieri | Varenummer: 000118
Tilbuddet udløber:
  • 00t :
  • 00m :
  • 00s
Vejl.: 119,00 Før: 89,00
69,00

Hvis din kæde er meget beskidt og helt stiv, så kan det være nødvendigt at afmontere den helt, og eventuelt ligge den i blød i rensebenzin, petroleum eller en kæderens. Efterfølgende skal du blot sørge for at tørre den helt og smøre den godt op i alle led. Et godt tip er at blæse den ren med en kompressor, og skal den være helt perfekt, kan du koge den i palmin; så er du helt sikker på, at der ikke er fugt tilbage og at alle led er smurt.

Smørring
Alle roterende/bevægelige dele skal i princippet smørres, men i de fleste tilfælde kan du nøjes med at smøre kæde, bremseklo, støttefod etc. Vi anbefaler dog at man hver 2.-3. år får smurt nav, krank og styrfittings (Dette kan evt. gøres hos en cykelhandler).

Firmaet Muc-Off har lavet et godt allround smøremiddel. Dette kan bruges til alle bevægelige dele på din cykel, dog ikke kæden.

Til din kæde findes der fleres type af kædeolie og smøremidler. Kort sagt findes der 3 slags; våd, tør og voks baserede produkter. Til hverdagscykler anbefales det at bruge våd kædeolie om vinteren, og tør kædeolie om sommeren. Hvis du cykler mange kilometer og gerne vil smøre oftere, kan du bruge en voksbaseret som for eksempel Squirt (link), som laver et fint beskyttelseslag om din kæde og holder den ren. Fordelen er at du ikke får en kæde der er fedtet ind i olie, og dermed samler skidt og snavs, ulempen kan være at sådan en voksbehandling kun holder en 2-300 kilometer.

Justering
Når nu du er i gang med at klargøre din cykel, så er det oplagt at få lavet diverse justeringer. Det kan være justering af sadel og styr, eller bremser og gear. Justering af bremser, styr, sadel etc. er forholdsvis lige til. I de fleste tilfælde kan du nøjes med en unbrako nøgle i størrelse 4,5 og 6 (link). Justering af udvendige gear kan være lidt mere problematisk, hvis man ikke har prøvet det før. Her er en video der viser hvordan du gør det selv, hvis du har mod på det. I værste fald, må du forbi cykelhandleren, og det vil sjældent tage en professionel mere end 15 minutter at justere.

Efterspænding
Nu er din cykel næsten forårsklar. Det sidste vi mangler er at efterspænde alle bolte og møtrikker.

Her er en liste over det værktøj du skal bruge, og det er heldigvis noget de fleste har i deres værktøjskasse.

  • Torx 20 og 25
  • Unbrako 4, 5 og 6 mm
  • Fastnøgle 8, 10 og 15 mm (evt. en svensknøgle)
  • Stjerneskruetrækker (PH2)

Nu gælder det bare om at gå cyklen igennem fra en ende af, og tjekke at alle bolte og møtrikker er spændt ordentligt. Her skal du dog passe på med, at du ikke overspænder. Er der nogle bolte du har haft helt af, kan du med fordel give dem lidt fedt (link).

Cykelværkstedet

Hvis man forventer at man vil gå cyklen efter helt ned i detaljerne eller hvis man har mange cykler i familien, så bør man finde sig et godt sted, hvor arbejdet kan foregå. Her skal man have en eller anden form for cykelholder, som man kan placere cyklen i og få en god arbejdsstilling. Til dette formål kan man vælge at benytte et par billige loftkroge eller man kan tage luksusudgaven og købe sig en arbejdsstand til sin cykel.

Desuden så bør man have sig et godt udvalg af forskelligt værktøj til cykelreparation. Hvis man i forvejen har et velassorteret værksted, så har man også de gængse værktøjer til at løsne hjul, sadel og andet med. Hvis man ikke i forvejen har en masse værktøj, så kan man købe et værktøjssæt til cykler, hvori man får alt det grundlæggende værktøj til reparation af cykler.

Spar 11%
Fri fragt
Park Tool værktøjssæt består af en række værktøjer, som er beregnet til hjemmemekanikeren, som ønsker det bedste for at udføre et godt stykke arbejde. Anvendelse Med dette værktøjssæt kan langt de f... Park Tool | Varenummer: 12AK2
Tilbuddet udløber:
  • 00t :
  • 00m :
  • 00s
Vejl.: 3.449,00 Før: 3.299,00
2.929,00

Men herudover kan det være nødvendigt at have adgang til forskellige specialværktøjer, hvis man skal have løsnet kransen eller skal have kæden skilt ad. Herunder finder du en liste over værktøjer, som man kan få brug for i forbindelse med klargøring og reparation af cyklen. Det er ikke alle værktøjer, som man skal bruge hver gang, men kig din cykel igennem og tjek på listen, at du har de ting, som du skal bruge, inden at du går i gang.

Værktøj til cykelreparation

  • Fastnøgler eller skruenøgle (svensknøgle)
  • Unbrakonøgler
  • Skruetrækker
  • Vaskebørster
  • Gamle klude
  • Kædeadskiller
  • Aftrækker til krank / krans / krankboks m.m.
  • Konusnøgler
  • Dækjern
  • Nippelnøgle

Til sidst kommer der her en tjekliste du kan bruge, til at klargøre din cykel til sæsonen.

Tjekliste

  • Tjek styrfittings.
  • Tjek sadelpind og sadel.
  • Tjek kæde og tandhjul for slid.
  • Tjek dæk for slid, skader og korrekt mængde luft.
  • Tjek kabler for skader og stram evt. efter.
  • Tjek bremser.
  • Tjek, skift eller juster geardele.
  • Tjek lys og reflekser
  • Tjek ringeklokke.
  • Efterspænd alle udvendige skruer.
  • Smøring af cyklen