Fragtfri ved DKK 299,00
Prismatch
365 dages returret
39 40 31 31

GRX – verdens første dedikerede geargruppe til gravel

I de seneste år er gravel-cykling blevet mere og mere populært. Det er derfor ikke den store overraskelse af verdens nok største producent af cykeldele, Shimano, nu som de første bringer en særlig komponentgruppe på markedet, der er udviklet specifikt til jer der elsker at køre gravel. Den nye GRX-serie giver dig de lavere gear, der gør gravel-kørsel ikke blot lettere men også sjovere. For første gang kan du nu sammensætte gravel-specifikke komponenter og bygge den gravel-bike du har savnet til både trail- og uphill-kørsel samt bike-packing.

GRX-serien er designet med det formål, at den skal kunne kombineres på mange forskellige måder og med andre komponentserier fra Shimano, så du kan tilpasse den til netop dine ønsker. RX800-komponenterne kan f.eks. kombineres med Shimanos top-niveau komponenter, så du kan bygge dig en kvalitetsgravel-bike mens RX400-delene qua deres lavere pris, giver nybegyndere chancen for at sammensætte en gravel-bike, der holder et højt niveau, men samtidig kan købes på et begrænset budget.

Som nævnt, har Shimano med GRX skabt en komponentserie, der er nem at kombinere med dine eksisterende Shimano-komponenter. Så længe komponenterne er lavet til det samme antal gear, kan du frit kombinere dine nye GRX-komponenter med dine gamle Shimano-dele. Anvend f.eks. dine nye GRX skiftegreb med din Ultegra bagskifter og omvendt.

Foreløbigt er GRX-seriens komponenter inddelt i fire niveauer:

  • RX400 - der svarer til hhv. Shimanos Tiagra-serie til race og Deore-serie til MTB
  • RX600 - der svarer til hhv. Shimanos 105-serie til race og SIX-serie til MTB
  • RX810 - der svarer til hhv. Shimanos Ultegra-serie til race og DeoreXT-serie til MTB
  • RX815 Di2 - der svarer til hhv. Shimanos Ultegra Di2-serie til race og DeoreXT-serie til MTB

Der findes altså endnu ikke et GRX-niveau, der svarer til hhv. Dura-Ace eller XTR, men RX800-niveauerne er af så høj en kvalitet, at du ikke mærker nogen nævneværdig niveauforskel mellem dem og Shimanos øvrige topserier.

Lad os i det følgende se lidt nærmere på de forskellige komponentdele og de nyskabelser de bringer med sig.

STI skifte- og bremsegreb

Noget af det første du mærker, når du lægger hænderne på de nye STI-skiftere i GXR-serien er den ergonomiske forbedring i forhold til almindelige STI-greb. Grebene er nemlig blevet optimeret til kørsel på grus. F.eks. er de gjort højere og mere runde, samt blevet belagt med en anti-slip belægning, der giver dig et meget bedre greb om styret.
Sammenlignet med Shimanos racergreb er disse nye STI-skifteres aksel flyttet 18mm højere op. Hvilket er mere behageligt, når du kører gravel. Samtidig er bremsegrebets håndtag blevet buet, så det føles bedre, hvilket øger komforten og gør det nemmere at trykke bremsen helt i bund. 

Bremsegrebets aksel er flyttet længere op, hvilket giver dig et mere komfortabelt greb og bedre kontrol.

Inden for MTB-kørsel er brugen af dropper posts i de seneste år eksploderet, og har nu spredt sig til gravel-rytterne. Derfor har Shimano designet deres skiftegreb i GRX-serien, så du kan anvende det venstre skiftegreb i 1x11 setup’et til aktivering af dropper-post. Dette ene skiftegreb har nemlig den 9mm kabelvandring, der er brug for til aktivering af din dropper-post. Du kan dermed nemt kontrollere din dropper post samtidig med at dit cockpit holdes overskueligt og ”rent” uden behov for en ekstra udløser.

Blandt de mange forskellige greb i GRX-serien finder du bl.a. ST-RX15, der har tre knapper, hvormed du kan betjene f.eks. dine lygter eller en tredjeparts cykelcomputer. Foruden de almindelige skifte- og bremsegreb får du også mulighed for at købe små ekstra bremsegreb til montering på styret. De kan f.eks. placeres tæt inde nær styrstammen, så du har hurtig og nem adgang til bremserne. Du bør dog være opmærksom på, at disse ekstra bremser kan komme i vejen, hvis du kører med styrtaske.

De små ekstra bremser gør det nemt at bremse, selvom dine hænder er i en alternativ position på styret.

Bremser:
Shimano har naturligvis anvendt en række af deres bedste teknologier i udviklingen af GRX-serien. Bremsegrebene er således lavet med Servo Wave-teknologi, hvilket giver dig en øget bremsekraft sammenlignet med almindelige bremsegreb. Teknologien er oprindeligt udviklet til Shimanos MTB-komponenter og giver dig den ekstra bremsekraft du har brug for på stejle nedkørsler og svære underlag, så du kan køre så aggressivt du har behov for.
Du kan også vælge greb uden Servo Wave, der stadig giver gode bremseegenskaber på linje med dem du finder i Ultegra-, 105- og Tiagra-serierne.
Derudover har Shimano anvendt ICE-technology i udviklingen af deres skivebremsekalibre hvilket mindsker slid og øger din bremseevne.

Kranksæt:
GRX-serien kommer i første omgang med to single kranksæt med én klinge til 11 gear, hhv. RX810 og RX600, der hver findes i hhv. 40t og 42t versioner og primært adskiller sig fra hinanden på vægten. RX810-kranksættene er således de eneste fra serien, der anvender Shimanos Hollowtech II konstruktion.

Derudover kommer der tre dobbelt kranksæt med to klinger. RX810 til 11 gear med 48/31t og RX600 til hhv. 10 og 11 gear med klingekombinationen 46/30. Kombinerer du disse kranksæt med en kassette der har et spænd på 11 til 42 tænder, kan du nemt klare selv de stejleste bakker.

Fælles for GRX-kranksættene er, at kædelinen er blevet flyttet 2,5mm længere mod højre, hvilket giver mere plads til de bredere dæk, der oftest anvendes på gravel-bikes. Samtidig er kædelinen nu optimeret til brug med skivebremser.

Til venstre ses den gamle kædeline og til højre GRX’s nye forbedrede kædeline med 2,5mm større afstand.

På GRX-serien har Shimano valgt at benytte deres veltestede Dymanic Chain Engagement-system, der oprindeligt er udviklet til MTB. Dette system holder kæden på plads, også når du kører på ujævne underlag som grus og sten.

Forskiftere:
Eftersom kædelinjen er blevet flyttet 2,5mm på GRX-serien, er det nødvendigt med en ny forskifter, der passer til denne ekstra afstand. I GRX-serien findes der tre forskellige forskiftere: Den mekaniske RX810 til 11 gear. RX815 (Di2) ligeledes til 11 gear og RX400 til 10 gear.
Du bør være opmærksom på, at du skal bruge enten RX810 eller RX815, hvis du anvender et kranksæt med klingekombinationen 48/31, da RX400-forskifteren, ikke kan klare det store spring imellem disse klinger.

Bagskiftere:
Til GXR-serien har Shimano også udviklet nye bagskiftere, der kommer i hhv. en mekanisk og en Di2-udgave. Bagskifterne fås til både 10 og 11 gear i to forskellige versioner med hhv. kort og lang arm. Den korte arm passer til dig der kører med kassette op til 34 tænder, mens den lange anvendes op til 42 tænder. Da Shimano ikke (i skrivende stund) har lavet gravel-specifikke kassetter, anbefaler de, at du enten vælger en af deres MTB-kassetter op til 11/42t eller en racer-kassette på 11-30t eller 11-34t.
Fælles for alle bagskifterne er, at de anvender Shimanos Shadow RD+ kobling, der minimerer risikoen for kædetab og holder kæden i ro, når du kører på et ujævnt underlag.

Det smarte Shadow RD+ system holder kæden i ro, selv når du cykler på bumpede grusveje.

Hjulsæt
Som en del af GRX-serien bringer Shimano også nye hjulsæt i hhv. 700c og 650b. Hjulene er designet til udelukkende at blive brugt med tubeless og giver den samme rotationsfølelse som mindre hjul. Fælgene er bredere end normalt, hvilket giver mindre vridning af hjulet i skarpe sving. Samtidig er hjulsættene ekstra stive uden at der er tilføjet mere vægt, hvilket giver en god kraftoverførsel.

Det findes der ikke i GRX-serien (endnu?):  
De der har fulgt nøje med vil bemærke at der er visse komponentdele, der i hvert fald endnu ikke findes til GRX-serien. Det gælder f.eks. kæder og kassetter. Når det kommer til kæder, så anbefaler Shimano, at du benytter deres eksisterende kæder til MTB- eller racerkørsel, og naturligvis sørger for, at de er designet til det antal gear, du anvender.
Når det kommer til kassetter så afhænger dit valg af hvad du har tænkt dig at bruge din gravelbike til. Skal du køre hurtigt – f.eks. i konkurrencer, så anbefaler Shimano, at du benytter en af deres racerkassetter. Men hvis du er mere til bike-packing og weekendture, så bør du kigge mod firmaets MTB-kassetter.

I dette skema kan du se hvordan du f.eks. kan kombinere dine Shimano gear, bagskiftere og kassetter til GRX:

Med GRX har Shimano som de første skabt en komponent-serie fuldt ud dedikeret til gravel-cykling. Det ligner normalt ikke Shimano at tage chancer, ved at være de første til at kaste sig over et nyt cykel-segment. Men GRX er bygget op omkring og videreudviklet fra velprøvede Shimano-teknologier og designs, og udfylder et hul i markedet, så gravel-elskere verden over nu endelig kan få komponenter designet specifikt til den sport de elsker og holder af.